Jumaat, 10 Julai 2009

Manfaatkan Teknologi Terkini




Dunia IT sekarang sangat berbeza dari dahulu, jika dahulu komputer dan internet ibarat satu aksesori untuk orang-orang mewah sahaja, tetapi kini zaman telah berubah. Boleh dikatakan kebanyakan orang sudah tahu menggunakan internet. Perkara-perkara ‘bida’ah’ dalam teknologi sangat cepat membangun dengan pesat. Itulah aspek keduniaan, manakala Islam pula ia adalah satu agama yang sesuai dengan tuntutan zaman. Demikian juga para dai’e atau pendakwah sibuk memikiran dan merancang kertas kerja bagaimana dakwah Islam dan seruan kembali kepada Islam yang tulen ini sampai kepada masyarat sesuai dengan zaman yang serba canggih ini.
Tetapi ramai diantara masyarat kita terlepas pandang terhadap fungsi, kebaikan dan keburukan yang boleh dimanfaatkan sepenuhnya terhadap blog atau laman web. Ramai diluar sana yang menggunakan blog untuk berniaga, berkongsi ilmu, motivasi, memaparkan kisah-kisah peribadi dan luahan hati. Malah ada juga mereka dari golongan para pencaci dan penfitnah dengan mudah menjual maruah orang lain dengan memburukkan orang di dalam blog mereka. Ini sering berlaku kepada sesetengah puak yang mementingkan parti mereka, kumpulan mereka atau ajaran mereka yang mereka pegang. Secara tidak sedar ia akan menimbulkan keburukan kepada golongan tersebut. Bayangkan seorang blogger yang banyak membawa keburukan dengan fitnah terhadap orang lain dan meninggal dunia tanpa sempat bertaubat, saban hari blognya di baca oleh pengunjung, apakah kebaikanya yang boleh diambil lagi. Sama juga dengan sesetengah golongan yang tanpa rasa malu pun meletakkan gambar-gambar mereka yang tidak wajar ditayangkan atau untuk dikongsi yang hanya menunjukkan rendahnya harga diri mereka. Kita minta dijauhkan dari itu semua
Marilah kita memikirkan sejenak terhadap apa yang boleh di kita sumbangkan kepada umat Islam, kepada masyarakat umumnya, supaya masyarakat dapat mengambil manfaat walaupun hanya sepotong ayat dari bahan atau ruang yang kita sediakan. Bayangkan satu orang penulis yang menulis cetusan idea-idea bernas dan segar, ilmu yang menjadi bahan tatapan masyarakat kita dan mereka mengambil manfaat darinya, tidakkah ia juga salah satu daripada amalan yang perlu dibawa ke dalam liang lahad nanti?
Firman Allah yang bermaksud: “Maka berlomba-lombalah kamu dalam berbuat kebaikan” (Al-Baqarah :148).FirmanNya juga: “Dan perbuatlah kebajikan, supaya kamu mendapat kemenangan” (AL-Hajj : 77)
Oleh itu pergunakanlah sebaik-baiknya apa juga medium yang ada pada masa ini, terutamanya bagi mereka yang hendak menegakkan kebenaran dan menegakkan agama Allah S.W.T dan sunnah Nabi Muhammad S.A.W yang bersendikan kefahaman al-Salaf al-Saleh. Rancanglah sebaik-baiknya strategi supaya dakwah ini sampai kepada masyarakat.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan