Isnin, 27 Julai 2009

Hari Keluarga Masjid USJ2


Program hari keluarga Masjid Al-Mukminun USJ2 merupakan wadah terbaik untuk mengekalkan perpaduan dan kesejahteraan masyarakat setempat yang berbilang bangsa, kaum dan agama.
Exco Pendidikan, Pendidikan Tinggi dan Pembangunan Modal Insan, Dr Halimah Ali berkata, agama Islam menyeru umatnya supaya menghormati dan berusaha merapatkan hubungan di kalangan bangsa lain.“Program yang begitu bagus begitu positif insya Allah dengan mewujudkan hari keluarga di Masjid Al-Mukminun USJ2 Subang Jaya ini akan menjadi pemacu ke arah pembangunan masyarakat yang lebih positif, konstruktif, progresif dan maju ke depan”,katanya.

Dr Halimah berkata demikian ketika merasmikan Hari Keluarga Masjid Al-Mukminun USJ2, Subang Jaya pagi tadi.Dalam pada itu, Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) Subang Jaya, Hannah Yeoh memberitahu peranan setiap ahli keluarga penting dalam melahirkan modal insan yang sempurna.Ini kerana gaya hidup masyarakat kini sudah berubah, terutamanya ibu bapa kurang meluangkan masa bersama anak-anak mereka kerana sibuk dengan kerjaya masing-masing.

“Unit keluarga penting dalam usaha membina modal insan yang sempurna. Di Subang Jaya ramai penduduk sibuk bekerja tiada masa untuk keluarga apa lagi jiran. Saya gembira hari ini kumpulan-kumpulan penduduk yang lain turut mengambil bahagian dalam sambutan Hari Keluarga seperti Rukun Tetangga USJ 2 dan 6 dan peserta senaman tai chi juga.“Semangat hormat menghormati bahasa dan budaya sesama kaum harus diteruskan bagi menjamin kesejahteraan penduduk setempat. Untuk menyokong usaha murni tuan-tuan dan puan, saya sudah memperuntukkan RM3 ribu bagi membantu penganjuran majlis pada hari ini”,katanya.

Pada majlis itu, pelbagai acara dianjurkan antaranya, senaman Tai Chi, persembahan Seni Silat Paduka, mini jogathon dan beberapa pertandingan sukan.Program anjuran Masjid Al-Mukminun ini juga turut meraikan anak-anak yatim, ibu tunggal dan saudara-saudara baharu di kawasan ini.“Alhamdulillah program ini berjalan dengan lancar ia merupakan acara tahunan kita, sejak sebelum ni lagi la dan satu program yang penting sebab dia menggabungkan pelbagai kaum dan ahli kariah kita di sini”,katanya.Pada majlis itu beberapa pengunjung bukan Islam juga dibawa melawat persekitaran Masjid Al-Mukminun bagi mendedahkan mereka dengan ibadat yang dilakukan oleh orang Islam dalam masjid.

“Penduduk dekat sini tidak kira bangsa datang bersama-sama dengan orang Islam yang duduk dekat sini laa, saya sebagai Timbalan Pengerusi Rukun Tetangga USJ 2 & USJ 6 ni ada kita buat banyak kerja-kerja sosial laa. Ini merupakan kerja begitu bermakna mereka menjemput kita beramai-ramai datang untuk makan minum semua dekat sini dan tengok tempat ini,”katanya.Kira-kira 39 gerai jualan turut disediakan dalam program setengah hari ini yang dihadiri hampir 1,000 penduduk setempat hadir pada majlis ini.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan