Ahad, 9 Ogos 2009

Nazir dan AJK Masjid perlu Amanah


Shah Alam, 8 Ogos - Nazir dan jawatankuasa baru masjid di seluruh negeri ini diingatkan bahawa kedudukan yang disandang bukan satu kebanggaan dan menjadi rebutan.
Menteri Besar,Tan Sri Abdul Khalid Ibrahim berkata, amanah dan tanggungjawab yang berat ini tidak akan melepaskan mereka apabila berhadapan dengan Allah di akhirat kelak.

“Oleh sebab itulah tuan-tuan yang terpilih untuk mengendalikan rumah-rumah Allah ini perlu serius dan prihatin untuk melaksanakan tanggungjawab dengan penuh keikhlasan dan kesabaran,”Katanya.

Tan Sri Abdul Khalid Ibrahim berkata demikian pada majlis penyampaian sumbangan bantuan moreh sempena Ramadhan 1430 Hijrah kepada masjid dan surau di Masjid Sultan Salahuddin Abdul Aziz Shah, Shah Alam, hari ini.Pada majlis itu, beliau turut menyerahkan kad kuasa kepada pegawai penguatkuasa agama dan pegawai masjid yang dilantik di seluruh negeri Selangor.

Menteri Besar berkata, masjid wajar dijadikan pusat pemantapan ibadah, menjana kesejahteraan keluarga, meningkatkan keupayaan belia dan menjana generasi berilmu.
“Marilah kita menjadikan masjid sebagai nadi bagi kehidupan umat islam dan masyarakat sekelilingnya dalam segala perkara yang berkaitan dengan apa jua urusan umat islam.”Jelasnya.

Sementara itu, Pengarah Jabatan Agama Islam Selangor, Datuk Mohammed Khusrin Munawi berkata, solat sunat Tarawih tahun ini hendaklah dilaksanakan sebanyak 20 rakaat bagi memberi keselesaan umat islam memperbanyakan ibadat di bulan Ramadhan.
Majlis Penyampaian Sumbangan Bantuan Moreh kali ini melibatkan 373 buah masjid di seluruh negeri Selangor dengan peruntukkan 1.3 juta ringgit. Setiap masjid menerima bantuan seribu ringgit manakala surau mendapat 400 ringgit.
Sumbangan ini merupakan galakan untuk jawatankuasa masjid mengadakan jamuan moreh selepas solat sunat Tarawih pada bulan Ramadhan.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan