Rabu, 26 Ogos 2009

Pegawai Masjid Dilindungi Insurans

Jabatan Agama Islam Selangor (JAIS) sedang menyiapkan cadangan untuk mendapatkan perlindungan insuran berkelompok bagi pegawai masjid yang diberi kuasa menahan orang Islam yang minum arak dan tidak berpuasa.

Penolong pengarah di bahagian penguatkuasaan JAIS, Noorashita Mattar berkata, perkara itu diusahakan setelah mengambil kira faktor keselamatan pegawai terbabit.

"Kita memang sedang deraf cadangan itu," katanya.

Ditanya sama ada terdapat permintaan daripada pegawai terbabit supaya kemudahan itu disediakan, Noorashita berkata, ia merupakan usaha JAIS sendiri bagi menjaga kebajikan kumpulan tersebut.

Kelmarin, exco hal-ehwal Islam Selangor, Datuk Dr Hasan Ali mengumumkan bahawa nazir, imam, bilal dan siak di lebih 370 masjid di Selangor, diberikan kuasa untuk membantu menguatkuasa Enakmen Jenayah Syariah Selangor 1995.

Dr Hasan dilaporkan berkata, pegawai masjid yang mempunyai surat kuasa itu bagaimanapun tidak boleh menahan pesalah tetapi hanya mengambil butiran diri dan jenis kesalahan serta barang kes untuk diserah kepada pegawai penguatkuasa agama untuk tindakan lanjut.

‘Tangkap semula'

Pegawai masjid juga boleh menangkap orang Islam yang meminum arak tetapi perlu menyerahkan mereka kepada polis atau pegawai penguatkuasa agama.

Dihubungi Malaysiakini pagi ini, Noorashita menjelaskan, pegawai masjid yang diberikan kuasa, boleh membuat tangkapan, walaupun secara berseorangan dan tanpa kehadiran penguatkuasa syariah atau polis, mengikut peruntukan dalam Seksyen 18, Enakmen Tatacara Jenayah Syariah 2003.

"Seorang pun boleh. Tetapi biasanya dibuat secara bersama. Kita tidak tahu apa yang bakal berlaku. Biasanya mereka pergi berkumpulan, terumanya di lokasi yang berisiko.

"Kemudian barulah dibawa kepada polis atau penguatkuasa untuk 'tangkap semula' (diserahkan)."

Setakat ini, katanya, JAIS telah mengadakan tiga siri taklimat bagi menerangkan prosedur tangkapan, termasuk aspek keselamatan, terbaru di Shah Alam kelmarin.

Sementara itu, sebuah akhbar harian berbahasa Melayu hari ini melaporkan, pihak berkuasa agama empat negeri lain di Melaka, Johor, Sarawak, Terengganu tidak berhasrat mengikut jejak Selangor itu.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan