Rabu, 29 Julai 2009

Jangan Guna Masjid Rebut Kuasa


DYMM Sultan Selangor, Sultan Sharafuddin Idris Shah Alhaj tidak berkenan masjid dijadikan gelanggang perebutan kuasa antara umat Islam.Titah baginda institusi masjid adalah instrumen penyatuan yang harus dikekalkan.Umat Islam perlu bersatu dalam pegangan akidah yang sama di bawah naungan masjid.“Masjid harus kekal berkecuali dari pengaruh mana-mana kumpulan,” titah baginda ketika menyempurnakan majlis perasmian Taman Bukit Indah Ampang, Gombak hari ini.

Titah baginda, negara ini baru melalui situasi pilihan raya dalam keadaan aman dan pemimpin baru dipilih untuk mentadbir negeri Selangor.“Oleh itu umat Islam di Selangor ini hendaklah melupakan segala perbezaan ideologi dan pegangan politik yang lalu dan bersatu untuk kemajuan agama, bangsa dan negeri yang kita cintai ini,” titah baginda.Amat penting umat Islam menjauhi perpecahan akibat perbezaan pendapat kerana jika perpecahan berlaku, bangsa dan agama akan rugi.

Baginda juga berharap ahli-ahli jawatankuasa masjid mematuhi peraturan yang ditetapkan Jabatan Agama Islam Selangor (Jais).“Mereka yang bertauliah sahaja dibenarkan berceramah, mengajar, berkuliah dan berkhutbah di masjid untuk mengelakkan individu yang tidak bertanggungjawab mengguna masjid menyebar ajaran sesat atau menanam fahaman tidak benar, ekstrem dan lain-lain lagi,” titah baginda.

Baginda juga mahu jawatankuasa masjid mengemas kini rekod maklumat berkaitan zakat, wakaf dan tanah perkuburan.Masjid di kawasan seluas empat ekar itu siap dibina pada April 2003 dengan kos RM6 juta dan mampu menampung 3,500 jemaah pada satu-satu masa.
Menurut Pengarah Jais, Dato’ Mohammed Khusrin Munawi kos pembinaan itu dibiayai sepenuhnya oleh Mohd Nazir, seorang dermawan.

“Kita harap ramai lagi individu yang sedia berkorban untuk menyumbang dalam menegakkan syiar Islam di negara ini,” titahnya.Sesuatu yang menarik ialah sistem takungan air hujan yang boleh digunakan untuk menampung keperluan masjid. Hadir di majlis itu ialah Dato’ Menteri Besar, Tan Sri Abdul Khalid Ibrahim, Setiausaha Kerajaan Negeri, Dato’ Ramli Mahmud, orang-orang kenamaan, ahli-ahli majlis mesyuarat kerajaan negeri dan pegawai-pegawai kerajaan. Arkib 18/4/08

Tiada ulasan:

Catat Ulasan