Sumber hukum ialah Al-Quran, Sunnah, Ijmak, dan Qias, tiada pada sumber hukum suatu yang dinamakan pekara ini tidak datang warid daripada salaf, sehinga Rasulullah meningalkan memperbuat sesuatu tidak dikira semata-mata haram.
Di dalam amalan kenduri arwah ada bersedekah makanan kepada tetamu yang hadir, membaca ayat Al-Quran, brzikir yang mana pahalanya diniatkan untuk simati, maka ini adalah sunat, kerana banyak dalil-dalil yang menyatakan amalan orang hidup boleh menolong orang yang telah mati.
Amalan orang hidup boleh menolong orang mati
Abu Daud dan Bayhaki ada meriwayatkan
كان النبي صلى الله عليه وسلم إذا فرغ من دفن الميت وقف عليه فقال : “استغفروا لأخيكم وسألوا له التثبيت فإنه الآن يسأ ل “. رواه أبو داود
Adalah Nabi صلى الله عليه وسلم apabila selesai menanam mayat berhenti
di atas kubur maka baginda berkata minta ampun sekalian kamu bagi
saudara kamu dan do’akan baginya ketetapan, sesungguhnya dia sekarang
ditanya.عَنْ عَائِشَةَ رَضِيَ اللَّهُ عَنْهَا أَنَّ رَجُلا قَالَ لِلنَّبِيِّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ إِنَّ أُمِّي افْتُلِتَتْ نَفْسُهَا وَأَظُنُّهَا لَوْ تَكَلَّمَتْ تَصَدَّقَتْ فَهَلْ لَهَا أَجْرٌ إِنْ تَصَدَّقْتُ عَنْهَا قَالَ نَعَمْ
Berkata Imam Nawawi rahimahullah didalam Syarah Muslim :
وفي هذا الحديث أن الصدقة عن الميت تنفع الميت ويصله ثوابها وهو كذلك باجماع العلماء وكذا أجمعوا على وصول الدعاء
“Dan dalam hadis ini (hadis riwayat sahih muslim diatas) menjelaskan
bahawa sedekah untuk mayat bermanfaat bagi mayat, dan pahalanya
disampaikan pada mayat, demikian pula menurut Ijmak (sepakat) para ulama, dan demikian pula mereka bersepakat atas sampainya do’a”Maka apabila keluarga si mati menyediakan makanan dengan maksud bersedekah maka hal itu sunat, apalagi bila diniatkan pahala sedekahnya untuk mayat, demikian kebanyakan orang yang kematian kerabat, mereka menjamu tetamu dengan sedekah makanan yang pahalanya untuk si mati, maka hal ini sunat.
Sementara orang ramai yang datang mensedekahkan pahala bacaan Al-Qurann, zikir, dan lainnya bagi si mati kan itu sunat.
عن القرطبي من حديث علي رضي الله عنه قال قال رسول الله صلى الله عليه وسلم من مر على المقابر وقرأ قل هو الله أحد إحدى عشرة مرة ، ثم وهب أجره للأموات أعطي من الأجر بعدد الأموات
Qrtubi ada meriwayat hadis dari Sadina Ali, dia berkata telah bersabda Rasulullah صلى الله عليه وسلم “Barang
siapa lalu di perkuburan dan membaca surah Al-Ikhlas sebelas kali
kemudian dia menghadiahkan pahala bacaannya kepada sekelian orang yang
telah mati nescaya diberikan kepadanya pahala sebanyak mana bilangan
orang yang telah mati”.
قال أحمد بن حنبل : إذا دخلتم المقابر فاقرءوا الفاتحة والمعوذتين ، وقل هو الله أحد واجعلوا ثواب ذلك لأهل المقابر فإنه يصل إليهم ،.
Imam Ahmad berkata apabila kamu berada di perkuburan hendaklah kamu membaca (قُلْ أَعُوذُ بِرَبِّ الْفَلَق) ((قُلْ أَعُوذُ بِرَبِّ الناسِ dan ( قل هو الله أحد) dan kamu jadikan pahalanya bagi ahli demikian perkuburan maka sesunguhnya pahala itu sampai kepada mereka itu.Berkata Imam Nawawi di dalam Syarah Muslim:
والمشهور في مذهبنا أن قراءة القرآن لا يصله ثوابها ، وقال جماعة من أصحابنا : يصله ثوابها ، وبه قال أحمد بن حنبل
Yang mashur pada
Mazhab syafie bahawa bachan Al-Quran tidak sampai pahalanya tetapi
berkata kebanyakan ulamak syafie “sampai pahala bachan Al-Quran, dan
imam Ahmad bin Hambal berkata seperti itu (sampai pahala bachan
Al-Quran).Orang hidup boleh mengantikan puasa orang mati:
Bukhari dan Muslim ada meriwayat hadis:
قال النبي- صلى الله عليه وسلم: “من مات وعليه صيام صام عنه وليه” يعني قريبه،
Bersabda nabi صلى الله عليه وسلم “sesiapa yang mati
dan dia ada meningalkan puasa yang wajib atasnya, maka kaum kerabatnya
berpuasa ganti bagi pihaknya”.Kesudahan:
Mengatakan kenduri arwah amalan jahiliah adalah melampau pada menghukum, serta tidak bercermat pada demikian itu.
Setiap hukum yang hendak dikeluarkan biarlah mengikut kaidah (cara) yang betul bukan agak-agak.
Setiap mazhab ada sumber hukum tersendiri.
Pada amalan yang berbentuk fadilat kita dibolehkan beramal dengan hadis yang dhaif (lemah), begitu juga menurut Mazhab Syafie kita dibenarkan beramal kaul yang dhaif, tetapi pada menghukum atau mengeluar fatwa hendaklah dengan kaul yang muktamad.
Kaul marjuh tidak boleh di amalkan. Kaul marjuh di dalam Mazhab Syafie ialah lawan kaul sahih. والله اعلم .
Tiada ulasan:
Catat Ulasan