Isnin, 24 Ogos 2009

Institusi Zakat Perlu Bebas Campur Tangan Luar

SHAH ALAM, Sultan Selangor, Sultan Sharafuddin Idris Shah mahu pengurusan zakat di negeri ini ditingkatkan dengan menerapkan tiga nilai murni iaitu amanah, telus dan akauntabiliti.Selain itu, penekanan kepada peningkatan amalan nilai integriti menjadi satu keperluan bagi menjadikan pengurusan zakat lebih dinamik dan kompetitif.

“Beta ingin tegaskan di sini bahawa segala kutipan zakat di negeri Selangor ini hanya boleh digunakan untuk membantu umat Islam dan pembangunan ummah di negeri ini. Beta sekali-kali tidak berkenan wang zakat ini diambil, dipinjam atau disalurkan untuk perkara-perkara lain. Beta tidak berkenan mereka yang luar dari pentadbiran Lembaga Zakat Selangor ini campur tangan dalam pengurusan zakat negeri ini”, titah Sultan Sharafuddin Idris Shah.

Baginda bertitah demikian, semasa merasmikan Konvensyen Integriti Pengurusan Zakat Selangor di Hotel Bluewave, Shah Alam pagi tadi.Konvensyen ini dianjurkan bersama Lembaga Zakat Selangor (LZS) dan Jabatan Negeri Selangor dengan kerjasama Kerajaan Negeri Selangor.Hampir 500 peserta terdiri daripada warga kerja LZS, pegawai Majlis Agama Islam Selangor (MAIS) hadir sebagai peserta.

Turut terlibat ejen kutipan zakat termasuk ejen Institut Pengajian Tinggi (IPT), bank dan ejen cukai.Peserta turut diberi penekanan agar menjadi individu yang dapat melaksanakan tanggungjawab dengan berkesan seterusnya menjadi ejen perubahan yang cemerlang.“Beta juga berkenan supaya kutipan zakat setiap tahun hendaklah diberi pengetahuan kepada rakyat negeri Selangor melalui akhbar ataupun media massa berapa jumlah kutipan yang diperolehi dan ke manakah wang ini disalurkan. Pengurusan Zakat hendaklah dilakukan dengan betul dan janganlah adanya berlaku penyelewengan dalam pengurusan, kutipan dan pembahagiannya”, titahnya lagi.

Antara pembentang kertas kerja ialah Mufti Selangor, Datuk Setia Mohd Tamyes Abd Wahid; Pensyarah Graduate School of Management merangkap Ahli Lembaga Pemegang Amanah LZS, Prof. Dato’ Dr Aziuddin Ahmad, serta Timbalan Presiden Institut Integriti Malaysia (IIM), Mustafar Ali.Selain itu, Fellow Amat Terhormat, Institut Antarabangsa Pemikiran dan Tamadun Islam, Prof. Dr. Muhammad Uthman El Muhammedy; Ketua Pegawai Eksekutif EONCAP Islamic Bank Berhad, Fozia Amanulla dan Pengerusi Jawatankuasa Tetap Hal Ehwal Islam, Adat-adat Melayu, Infrastruktur dan Kemudahan Awam Selangor, Dato’ Dr. Hassan Mohamed Ali.

Hadir sama Menteri Besar, Tan Sri Abdul Khalid Ibrahim; Setiausaha Kerajaan Negeri Selangor, Datuk Ramli Mahmud; Pengerusi MAIS, Datuk Mohamad Adzib Mohd Isa serta Pengerusi Pemegang Amanah LZS, Tan Sri Syed Anwar Jamalullail

Tiada ulasan:

Catat Ulasan